mandag den 23. juni 2008

22.06.08 Sweet Bananas, Paradise Lost og Kaffe

Havde lige indstillet mig pa at skulle kede mig hele dagen alene i fredags. Men sa kom Thogo pa uanmeldt besog. Han havde hvidt brod og sweet bananas med. (de har omkring 13 forskellige typer bananer. Ben har forklaret mig om 9 indtil videre, men det er ikke til at finde ud af. Troede det var sweet bananas vi havde i skabet, men det var det sa abentbart ikke...De griner af mig nar jeg ikke kan kende forskel pa dem. Dem vi har i skabet er fyldt med brune pletter, men er ikke modne). Det var rigtig hyggeligt at have besog af Thogo. Fik ikke sagt ordentligt farvel til ham efter campen sidst. Han tog hjem tidligere og fik slem malaria og sa sa jeg ham kun en enkelt gang meget kort. Jeg havde slet ikke regnet med at se ham denne gang, for jeg vidste ikke at han havde sa meget med Ben at gore. Men han er med i YVC og var blandt andet med pa bornehjemmet. Thogo blev et stykke tid og det endte med, at Ben overlod arbejdet til ham og blev hjemme. Sa vi slappede bare af hele dagen. Og han fortalte mig historier fra sin barndom. Det synes jeg er spandende at hore om. Han voksede op pa landet. Hans mor og far havde en kaffeplantage og han har brugt sa meget af sit liv pa at plukke kaffe, at han har svoret, at nar han flytter tilbage til det land han har efter sin far, sa vil han falde alle kaffeplanterne. Han hader kaffe. Han havde sin egen bananpalme, da han var barn. Dens bananer var morkerode. Anede ikke at der fandtes rode bananer. Nar han kunne slippe af sted med det pjakkede han fra skole for at tage med sin mor pa markedet for at salge bananer. Pengene skulle bruges til at lonne kaffeplukkerne. De var 12 born i familien, men han havde et sarligt forhold til sin far. Han har fortalt om hvordan han gik ud til ham i marken efter skole med frokost til ham og bagefter hjalp ham, mens de sludrede. Da faren dode gik familien i oplosning og de tolv born blev spredt for alle vinde og matte klare sig selv derfra.

Nogle gange kommer naboen ind til mig med lille Christian. Sa passer jeg ham indtil hun kommer tilbage. Han er 6 mdr og meget sod. Han har allerede pulsfornemmelse. Fatter det ikke. Han vrikker pa 1 og 3 og vifter med armene pa 8. delene. Men han lytter selvfolgelig ogsa til reggae hele dagen altid.

I dag er det Benjas fodselsdag, hurra hurra hurra.
Vi har fejret dagen med hjemmelavede mandazi og en tur til et sted der hedder Paradise Lost. Det ligger lidt nord for Nairobi og er bare et sted med noget natur. Af en eller anden grund er det bare varmt nar man kommer ud af byen. Jeg havde jo ikke lige tankt pa at det kunne vare sa varmt og fyldt med sol, nar det er overskyet og koldt her. Nu er jeg blevet solskoldet. Vi gik i gennem bushen. Jeg troede at bushen var sadan lidt orkenagtigt med stovede buske. Men det havde jeg sa misforstaet. Den her bush var sadan lidt jungleagtig, bare mindre. Vi sejlede i en robad pa en so pa jagt efter en kingfisher. Ben er helt vildt darlig til at padle. Det kan vist godt betale sig at sejle kajak hvis man vil vare god til at padle.
Kameler fra La Santa ga hjem! Jeg har set en rigtig kamel. Sadan en er edermanme stor. Hjalp!. Den gik bare der og grassede saden lidt hyggeligt for sig selv.
Paradise Lost var fin, men egentlig kunne jeg bedre lide gaturen dertil. Vi gik gennem en kaffeplantage og Ben viste mig hvordan man plukker kaffebonnerne og hvordan man kan se om de er modne.

Ingen kommentarer: