mandag den 23. juni 2008

(17/6) Sygdom

I gar aftes var Ben lidt sloj, med snot og trathed. Om morgenen sagde han at han havde det skidt...det plejer han ellers ikke at lade sig marke med. Han sagde at han nok ville vare hjemme for mig den dag. Jeg tankte, at sa matte han virkelig have det skidt. Da jeg kom hjem sov han. Jeg lavede ingefar/hvidlogste til ham. Og sa sov han mere.
Sa matte jeg jo selv lave mad. Er stolt af at det lykkedes mig helt selv at lave mad i hans sindssyge kokken. Kom til at bruge den gryde med hul i. Fyldte vand i og stillede den fra mig mens jeg skar log. (har jeg fortalt for, at kenyanere ikke bruge spakbrat, men bruger deres pegefinger i stedet. Bens hud er helt hard, og han kan skare direkte ned i den. Jeg over mig, men...av.) da jeg var fardig var der vand ud over hele gulvet. Jeg provede at torre op, men der skete ikke rigtig noget. Sa resten af aftenen rendte jeg rundt med vade fodder. Der var heller ikke mere drikkevand. (har fundet ud af at vi ikke drikker vandet fra bronden men fra en pumpe nede ved noget der hedder noget nar kulibuli. Har jeg sagt det for?) Der er langt ned til Kulibuli og jeg er ikke stark nok. Det var altsa noget af en udfordring. Er glad for at Benja havde lart mig alle de forskellige ting inden han blev syg. Fx at tande ildstedet og bare sadan almindelige ting som at skare log uden spakbrat og smide vandet ud det rigtige sted. Vaskevandet skal i toilettet, opvaskevandet skal om bag ved huset og resten skal bare ud af doren. Husk at tjekke om der kommer nogen gaende.

Ben vagnede og var bange. Han var ved at do af malaria sidste ar. Han la i koma pa hospitalet i flere dage, og da han vagnede kunne han ikke hore eller tale. Han har feber nu og fryser og er bange for at det er malariaviruset der er vagnet. Hans far dode af malaria. Men han vagner nar jeg skubber til ham, sa jeg er ikke sa nervos.

Jeg har besluttet at lare ungerne om Dk, Vikinger og Nordisk mytologi ved hjalp af deres 'skriv satninger af fra tavlen'-system. Bare sa min forberedelse ikke gar helt til spilde. Sa nu har jeg lavet en masse satninger til i morgen.

Ingen kommentarer: